Aktivitorens Helsefag;

Aktivitørfaget

Gruppeoppgave 1

Bestemor og barnebarn_Elene Elisseeva_SSP_544928.jpg
ScandinavianStockPhoto, Elena Elisseeva.

Ane (85) sitter hjemme i leiligheten sin hele dagen. Hun har et eldresenter rett over gata som er åpent fra 9 til 15 hver dag. Ane er tilbudt å kunne gå på eldresenteret når hun vil, men hun svarer at «eldresenteret er for gamlingene».

Du er Aktivitør på eldresenteret og vil gjerne at Ane kommer over. På eldresenteret har du et aktivitetsrom for husflidsaktiviteter, søm, strikking, trearbeid, smykkelaging med mer. Det er også en bydelskafé med kaffe, lunsj og middag. Eldresenteret arrangerer turer omtrent annenhver måned og har tilbud fra kommunens kulturelle spaserstokk.

Gruppeoppgave:
Bruk Maslows behovspyramide og det dere vet om menneskets behov for meningsfulle aktiviteter, og finn minst tre grunner til at Ane bør gå på eldresenteret minst to ganger i uka, gjerne hver dag. Lag et rollespill hvor dere snakker med Ane og forklarer henne hvordan dere ser for dere at hun kan bruke eldresenteret.

Etter gruppearbeidet skal dere:

  1. Presentere det dere kom fram til for klassen (valgfri presentasjonsmåte).
  2. Vise rollespillet for resten av klassen.

Etter presentasjonen skal dere vurdere arbeidet dere har gjort med oppgaven etter disse kriteriene:

Lavt nivå
1–2

Middels/god
3–4

Høyt nivå
5–6

1. Begrunnet valg
2. Faglig innhold
3. Kommunikasjon og samarbeid med klassen
4. Helhetsinntrykk av praktisk gjennomføring

 

Resten av klassen bruker også dette skjemaet for å gi tilbakemelding på de samme tingene.