Aktivitørfaget
Empatisk kommunikasjon
Metoden
Denne metoden for kommunikasjon har empati i fokus. Det å forstå hva den andre tenker. Spesialist i klinisk psykologi Lisbeth Holter Brudal har utviklet metoden, basert på møter med pasienter gjennom mange år. Metoden består av fire trinn; fortellingen, følelsene, refleksjon og medforteller.
Medarbeidersamtale
Empatisk kommunikasjon har fokus på kontakt og dialog. Det handler om å forstå hva personen jeg snakker med sier, i stedet for å tenke på hva jeg selv har tenkt å si.
Elev og lærer
Tre elever fra Kuben videregående skole viser forskjellen på uempatisk og empatisk kommunikasjon. Eksempelet er hentet fra Barne- og ungdomsarbeiderfaget.
Kilde: YouTube, Helene Bieber.
Pårørende
Metoden empatisk kommunikasjon dreier seg om å forstå hva den andre tenker og føler. Derfor er metoden spesielt nyttig i samtaler med pårørende.