Felles læringsmål. Hvordan tilrettelegge for produksjon og tjene inn penger?
|
- Planlegge og tilrettelegge arbeid og aktiviteter.
- Holde orden på arbeidsplassen.
- Lage og bruke arbeidstegninger.
- Utarbeide og grunngi ulike planer for aktiviteter tilpasset formålet.
- Beregne forbruk, gjøre innkjøp av materialer, redskaper og utstyr til bruk i aktiviseringsarbeidet.
- Lage budsjett og føre regnskap.
|
Individuelt mål |
Skriv ned hva du vil lære av denne oppgaven:
|
Oppgavetekst |
DEL A:
- Alle skal lage to forslag til produkt, et formingsprodukt og et matprodukt, som kan selges.
- Produktene må kunne produseres på aktivitetsavdelingen.
- Lag aktivitetsbeskrivelse og framgangsmåte for begge produktene.
- Regn ut pris på produktene (materialpris og antatt utsalgspris).
- Tenk over kundegruppene. Hvem skal dere selge til? Hvor mye er det realistisk å selge? Når skal dere ha salg? Hvor skal dere selge?
- Presentasjon av produktideene for klassen.
- Alle forslag skal legges i egen mappe på skolens læringsportal for videre arbeid.
|
|
DEL B:
- Klassen setter seg sammen og avklarer hvilke produkter som skal produseres. Tenk på lønnsomheten, bedriften bør ikke gå konkurs!
- Presenteres for lærer.
|
|
DEL C
Klassen deles inn i to grupper for videre produksjonsarbeid. Planlegg:
- Utsalgssteder og tider bestemmes.
- Reklamekampanje, organisering.
- Oppskrifter/framgangsmåte. Hvem skaffer disse?
- Hva trengs av utstyr og hvem skaffer det?
- Priser på råvarene?
- Hvilken emballasje trengs?
- Lage regler for arbeidet (arbeidstid og pauser) og samarbeidsavtale innad i gruppen.
- Lag dagsplaner/ukeplan.
- Eventuelt lage bestillingsskjema for salg.
- Beregne innkjøp av råvarer.
- Bestemme utsalgspris.
- Oppskriftene/framgangsmåter: hvor mye kan produseres per dag?
- Inndeling av arbeidet i fire ledd.
- Lag kart over arbeidsstasjonene (fire ledd).
- Utstyrslister, materialer, hvilke hjelpemidler trengs?
- Husk å lage budsjett og føre regnskap (velge økonomisjef).
Oppgavene fordeles mellom de to gruppene. |
Rammer for oppgaven
|
Tid: Ideer, forberedelser og planlegging i tre uker, gjennomføres den fjerde uken.
Gjennomføring: Alle programfagstimer.
Veileder: Faglærere
Hjelpemidler: Oppskrifter, framgangsmåter, bøker, biblioteket, Internett/PC og annet utstyr skolen har.
DEL A: innlevering fredag den første uken.
DEL B: videre planlegging i to uker.
DEL C: produksjon i fjerde uke. |
Vurderingskriterier |
I forhold til målene.
|
Egenvurdering av arbeidet |
Her skal du selv vurdere innsatsen din i gruppearbeidet. |