Oppgave Vg2 Aktivitør
Fag: Administrasjonsfag / Fordypningsfag (Prosjekt til fordypning)
Tema: Rapportskriving fra praksis med barn
Arbeidsform: individuelt arbeid
Felles læringsmål |
- Presentere og dokumentere eget arbeid ved bruk av digitale verktøy.
|
Individuelt mål
Hva vil du lære av å være i praksis? |
|
Oppgavetekst |
- Lag en individuell rapport fra dagene du har vært ute i praksis (tekst/bilder).
- Bruk loggene du har skrevet som bakgrunnsmateriale.
- Se også tips og gode råd nedenfor.
- Maks. ti sider og min. fire sider skrevet på PC (bokstavstørrelse12 og linjeavstand 1,5).
- Husk forside med tittel, ditt eget navn, klasse og dato.
- Rapporten skal også ha en innledning.
- Del opp innholdet i ulike kapittel.
- Loggene skal være med som vedlegg.
|
Rammer for oppgaven
|
Framlegg og innlevering:
Uke:
Dag:
Rapporten skal lagres på skolens læringsplattform.
Veileder: Faglærer.
Rom: Basisrom.
Hjelpemidler: PC, logg fra praksis. |
Vurderingskriterier |
- Hvordan du kommuniserer skriftlig
- Hvordan du vurderer ulike aktiviteter
- Hvordan du observerer
- Kvalitet på den individuelle rapporten
|
Egenvurdering av arbeidet |
Her skal du selv vurdere din egen innsats og løsning av oppgaven ut fra målene:
|
Tips og holdepunkter for skriving av rapport fra praksis:
- Hvordan fikk du greie på planen for dagen?
- Forklar rutiner og aktiviteter
- Hvilke arbeidsoppgaver hadde de ansatte der du hadde praksis?
- Så du noen arbeidsoppgaver en aktivitør kunne ha utført eller gjort noe med på praksisplassen din?
- Tok du initiativ til aktiviteter/hjelpefunksjon?
- Opplevde du noe problematisk, og hvordan taklet du i så fall det?
- Greide du å komme presis hver dag på jobb?
- I hvilken grad greide du å komme i kontakt med barna?
- Kunne du ha gjort noe annerledes i praksisen din? (Egenvurdering.)
- Husk å si noe om måloppnåelse i forhold til felles læringsmål og individuelt mål.
- Andre kommentarer.
Husk å skrive logg hver dag
Rapporten innleveres fredag ...
Lykke til!
Hilsen faglæreren
Vurderingsskjema
Vurderingskriterier |
Høyt nivå 6–5
|
Middels nivå 4–3 |
Lavt nivå 3–2 |
Hvordan du kommuniserer skriftlig
|
Du beskriver tydelig det oppgaven spør etter og bruker varierte uttrykk og setninger som er riktig oppbygd. |
Du skriver om det oppgaven spør etter. Språket er noe enkelt. |
Du skriver om noe av det oppgaven spør etter, men det mangler en del opplysninger og språket er ikke tydelig nok. |
Hvordan du vurderer ulike aktiviteter |
Du beskriver og vurderer det du har observert når det gjelder aktivitetene som foregikk på praksisdagene. |
Du sier noe om aktivitetene som foregikk på praksisdagene. |
Du sier svært lite om aktivitetene som foregikk på praksisdagene. |
Hvordan du observerer |
Du viser at du kan observere på en grundig måte og har med viktige observasjoner i oppgaven. |
Du viser delvis at du kan å observere. |
Du får fram svært lite av observasjoner i oppgaven. |
Kvaliteten på den individuelle rapporten |
Du har fått med alle deler av oppgaven og den er inndelt i ulike kapittel. |
Du har med en god del av det som det er spurt om i oppgaven, oppdelingen kan bli bedre. |
Du har store mangler i forhold til det det er spurt om i oppgaven. Oppdelingen er ikke tilfredsstillende. |
Egenvurderingen |
Du er kritisk og vurderer din egen oppgave. Du ser muligheter og foreslår endringer. Du begrunner valgene dine. |
Du skriver mest om det som skjedde, og det blir i mindre grad vurdering av eget arbeid. Noen begrunnelser av valg. |
Du skriver bare noe av det som skjedde. Vurderinger og begrunnelser mangler. |
Karakter før påbegynt arbeid:
Hva vil du oppnå med denne oppgaven, hvilket nivå ønsker du å ligge på?
Elevens karakter før påbegynt arbeid:
Elevens karakter etter utført oppgave:
Lærerens karakter: