Aktivitorens Helsefag;

Aktivitørfaget

Rapportskriving fra praksis med barn

Oppgave Vg2 Aktivitør

Fag: Administrasjonsfag / Fordypningsfag (Prosjekt til fordypning)

Tema: Rapportskriving fra praksis med barn

Arbeidsform: individuelt arbeid

 

Felles læringsmål
  • Skrive ulike rapporter.
  • Presentere og dokumentere eget arbeid ved bruk av digitale verktøy.

Individuelt mål

Hva vil du lære av å være i praksis?
Oppgavetekst
  • Lag en individuell rapport fra dagene du har vært ute i praksis (tekst/bilder).
  • Bruk loggene du har skrevet som bakgrunnsmateriale.
  • Se også tips og gode råd nedenfor.
  • Maks. ti sider og min. fire sider skrevet på PC (bokstavstørrelse12 og linjeavstand 1,5).
  • Husk forside med tittel, ditt eget navn, klasse og dato.
  • Rapporten skal også ha en innledning.
  • Del opp innholdet i ulike kapittel.
  • Loggene skal være med som vedlegg.

Rammer for oppgaven

Framlegg og innlevering:

Uke:

Dag:

Rapporten skal lagres på skolens læringsplattform.

Veileder: Faglærer.

Rom: Basisrom.

Hjelpemidler: PC, logg fra praksis.
Vurderingskriterier
  • Hvordan du kommuniserer skriftlig
  • Hvordan du vurderer ulike aktiviteter
  • Hvordan du observerer
  • Kvalitet på den individuelle rapporten
Egenvurdering av arbeidet

Her skal du selv vurdere din egen innsats og løsning av oppgaven ut fra målene:

 

Tips og holdepunkter for skriving av rapport fra praksis:

  • Hvordan fikk du greie på planen for dagen?
  • Forklar rutiner og aktiviteter
  • Hvilke arbeidsoppgaver hadde de ansatte der du hadde praksis?
  • Så du noen arbeidsoppgaver en aktivitør kunne ha utført eller gjort noe med på praksisplassen din?
  • Tok du initiativ til aktiviteter/hjelpefunksjon?
  • Opplevde du noe problematisk, og hvordan taklet du i så fall det?
  • Greide du å komme presis hver dag på jobb?
  • I hvilken grad greide du å komme i kontakt med barna?
  • Kunne du ha gjort noe annerledes i praksisen din? (Egenvurdering.)
  • Husk å si noe om måloppnåelse i forhold til felles læringsmål og individuelt mål.
  • Andre kommentarer.

 

Husk å skrive logg hver dag

Rapporten innleveres fredag ...

Lykke til!

Hilsen faglæreren

 

Vurderingsskjema

Vurderings­kriterier

Høyt nivå
6–5

Middels nivå
4–3
Lavt nivå
3–2

Hvordan du kommuniserer skriftlig

Du beskriver tydelig det oppgaven spør etter og bruker varierte uttrykk og setninger som er riktig oppbygd. Du skriver om det oppgaven spør etter. Språket er noe enkelt. Du skriver om noe av det oppgaven spør etter, men det mangler en del opplysninger og språket er ikke tydelig nok.
Hvordan du vurderer ulike aktiviteter Du beskriver og vurderer det du har observert når det gjelder aktivitetene som foregikk på praksisdagene. Du sier noe om aktivitetene som foregikk på praksisdagene. Du sier svært lite om aktivitetene som foregikk på praksisdagene.
Hvordan du observerer Du viser at du kan observere på en grundig måte og har med viktige observasjoner i oppgaven. Du viser delvis at du kan å observere. Du får fram svært lite av observasjoner i oppgaven.
Kvaliteten på den individuelle rapporten Du har fått med alle deler av oppgaven og den er inndelt i ulike kapittel. Du har med en god del av det som det er spurt om i oppgaven, oppdelingen kan bli bedre. Du har store mangler i forhold til det det er spurt om i oppgaven. Oppdelingen er ikke tilfredsstillende.
Egen­vurderingen Du er kritisk og vurderer din egen oppgave. Du ser muligheter og foreslår endringer. Du begrunner valgene dine. Du skriver mest om det som skjedde, og det blir i mindre grad vurdering av eget arbeid. Noen begrunnelser av valg. Du skriver bare noe av det som skjedde. Vurderinger og begrunnelser mangler.

 

Karakter før påbegynt arbeid:

 

Hva vil du oppnå med denne oppgaven, hvilket nivå ønsker du å ligge på?

 

Elevens karakter før påbegynt arbeid:

 

Elevens karakter etter utført oppgave:

 

Lærerens karakter: