Aktivitorens Helsefag;

Aktivitørfaget

Observasjon

Å observere brukere for å kartlegge funksjonsnivå, er noe du må gjøre til din daglige rutine. Får du nye brukere må du regne med å bruke litt tid til å bli kjent med bruker og å innhente opplysninger fra andre instanser, enten brukeren har hatt andre tilbud tidligere eller bor hjemme. Mye kan oppklares ved å snakke med brukeren, og ha kontakt med pårørende, spesielt om brukeren ikke er så god på å kommunisere selv. Se kapittel 2 i Aktivitørens fagbok.

Men skal det være noe vits i dine observasjoner må du ha klart for deg hvorfor du observerer og hva du skal bruke det til. Først og fremst skal observasjonen være til hjelp når du tilrettelegger aktiviteter for brukeren slik at han /hun får best mulig utbytte av aktiviseringen. Men som ansatt skal du også videreformidle det du observerer til andre ansatte som har med brukeren å gjøre. På mange arbeidsplasser må aktivitøren skrive inn endringer som observeres i arbeidsstedets journalsystem.

Du kan observere brukeren i bestemte situasjoner (f.eks. måltider eller aktiviteter) Du kan ha fokus på funksjonsnivå både fysisk og psykososialt. Når du observerer legg merke til hva brukeren gjør, hva han/hun sier og hvilke følelser som kommer til uttrykk, enten ansiktsuttrykk eller kroppsspråk. Brukerne kan få endret funksjonsnivå og det er ofte aktivitøren som registrerer dette fordi vi tilbringer mye tid sammen med brukeren. Alle som jobber med brukeren skal ha samme mål for aktivitetene til beste for brukeren.